Randomizowana próba porównująca środki antyseptyczne ze skórą przy cesarskim dostarczaniu ad 6

Separacja skóry była najczęstszym powikłaniem (ocenianym post hoc) i występowała u 11,5% pacjentów w każdej grupie (P = 0,97). Grupy te nie różniły się istotnie pod względem częstości występowania innych powikłań rany (w tym zakrzepu, krwiaka i zapalenia tkanki łącznej). Mediana czasu trwania leczenia ran nie różniła się istotnie pomiędzy dwiema grupami (5 tygodni w każdej grupie, P = 0,55). W żadnej z grup nie odnotowano przypadków pożaru ani chemicznego oparzenia skóry. Dyskusja
W tym randomizowanym, kontrolowanym badaniu okazało się, że ryzyko zakażenia w miejscu operacji po cesarskim cięciu było znacznie niższe, gdy do przygotowania skóry przed zabiegiem stosowano alkohol chloroheksydynowy, niż gdy stosowano alkohol jodowy. Wskaźniki zakażenia w miejscu operacji były ogólnie niskie, a bezwzględna różnica między grupami była stosunkowo niewielka.
Ponadto pacjenci, którzy zostali przydzieleni do alkoholu chloroheksydynowego, byli znacznie mniej podatni niż osoby, którym przydzielono alkohol jodowy, do wizyt lekarskich w celu stwierdzenia powikłań. Długość pobytu w szpitalu i częstość hospitalizacji w przypadku powikłań infekcyjnych, zapalenia błony śluzowej macicy i niepożądanych reakcji skórnych były podobne w obu grupach, podobnie jak wskaźniki innych powikłań rany.
Wyniki tej próby można porównać tylko z próbami obejmującymi pacjentów nieobetresowych, ponieważ żadne z trzech małych badań z randomizacją porównujących środki antyseptyczne do zapobiegania zakażeniom w miejscu operacyjnym po cesarskim podawaniu porównywano alkohol chloroheksydynowy z jodem-alkoholem.10-12 Jeden W badaniu z udziałem 79 kobiet porównujących peeling alkoholowy i serwetkę jodową z jodoforowym zaroślem nie wykazano żadnego zakażenia rany w żadnej z grup.10 W innym badaniu z udziałem 50 kobiet porównywano parachlorometakselenol i jod z samym jodem i nie wykazano istotnej różnicy w ryzyku zakażenia ran.11 A niedawne badanie, które zostało zaprojektowane głównie w celu przetestowania wpływu środków antyseptycznych na kulturę skóry losowo przypisanych 60 kobiet do glukonianu chlorheksydyny lub jodku powidonu i nie wykazało znaczących różnic w zakażeniach w miejscu pracy chirurgicznej.12
W kilku badaniach z udziałem pacjentów poddawanych ogólnym zabiegom chirurgicznym wykazano wyższość alkoholu chloroheksyno-wego nad powidonem-jodem w zapobieganiu zakażeniu w miejscu operacyjnym. Wieloośrodkowe, randomizowane badanie porównujące te czynniki u dorosłych poddawanych czysto zanieczyszczonym zabiegom chirurgicznym (zdefiniowanym przez badaczy jako operacje okrężnicy, jelita cienkiego, żołądka, dróg żółciowych, klatki piersiowej, ginekologii lub urologów w kontrolowanych warunkach bez znacznego wycieku lub nietypowego zakażenia) wykazało znacznie niższe ryzyko zakażenia w miejscu pracy alkoholem chloroheksyno-wym niż poidon-jod (9,5% vs. 16,1%, względne ryzyko, 0,59; 95% CI, 0,41 do 0,85; P = 0,004) 17; ryzyko związane z alkoholem chlorheksydynowym było niższe w przypadku powierzchownych i głębokich infekcji, ale nie w przypadku infekcji narządowych lub kosmicznych17. Późniejsza metaanaliza obejmująca tę próbę i pięć innych badań wykazała znacznie mniejsze ryzyko zakażenia chirurgicznego przez środki antyseptyczne oparte na chlorheksydynie niż w przypadku antyseptyków na bazie jodu16. Chociaż dane te sugerowały wyższość antyseptyków na bazie chloroheksydyny, nie było jasne, czy wyższość była przypisywana chlorheksydynie, alkoholowi lub połączeniu i czy wyniki te miałyby zastosowanie do cesarskiego cięcia.
Nasze wyniki są zgodne z wynikami wcześniejszych badań, które sugerowały wyższość środków antyseptycznych opartych na chlorheksydynie w porównaniu z antyseptykami na bazie jodu w zapobieganiu infekcjom w miejscu operacyjnym
[przypisy: objawy endometriozy, Psychoterapia leczenie depresji Warszawa, autyzm terapia ]

Powiązane tematy z artykułem: autyzm terapia objawy endometriozy Psychoterapia leczenie depresji Warszawa