Rozszerzenie orbity prewencji pierwotnej – przejście poza JUPITER ad

Nie ma również danych na temat długoterminowego bezpieczeństwa obniżania poziomu cholesterolu LDL do poziomu 55 mg na decylitr (1,4 mmol na litr), jak osiągnięto za pomocą rozuwastatyny w JUPITER, która jest niższa niż w wcześniejszych badaniach. Długoterminowe bezpieczeństwo jest wyraźnie ważne przy rozważaniu dopuszczenia osób o niskim ryzyku bez klinicznej choroby do leczenia przez 20 lat lub więcej. Wreszcie, koszt rozuwastatyny (około 3,45 $ dziennie) jest znacznie wyższy niż koszt ogólnych statyn. Wykazano, że pomiar białka C-reaktywnego o wysokiej czułości poprawia ocenę ryzyka wystąpienia incydentów wieńcowych.4 Podwyższony wysoki poziom białka C-reaktywnego był kryterium wstępnym dla JUPITER, ale choroba wieńcowa jest dotknięta wieloma czynnikami i wysokiej czułości C-reaktywne białko było tylko jednym z wielu wskaźników ryzyka sercowo-naczyniowego uczestników. Jest mało prawdopodobne, aby badanie białek C-reaktywnych o wysokiej czułości było jedynym sposobem zidentyfikowania pacjentów, którzy skorzystają z leczenia, ponieważ statyny zmniejszyły względne ryzyko w podobnym zakresie w przypadku każdego innego wskaźnika ryzyka sercowo-naczyniowego.1 Ridker i in. sugerują, na podstawie analizy meta-regresji, że zaobserwowane w JUPITER zmniejszenie ryzyka było większe niż oczekiwane na podstawie poprzednich badań. Meta-regresja nie jest jednak niezawodną techniką, a wczesne zakończenie badania JUPITER ze względu na dane dotyczące skuteczności prawdopodobnie w pewnym stopniu wyolbrzymiło wyniki.
Projekt JUPITER oznacza, że badanie dostarcza jedynie ograniczonych i pośrednich informacji na temat roli wysokoczułych C-reaktywnych testów białek w postępowaniu klinicznym, ponieważ w badaniu nie porównano pacjentów z białkami C-reaktywnymi o wysokiej czułości, nie porównywano również stosowania białka C-reaktywnego o wysokiej czułości z użyciem innych markerów ryzyka sercowo-naczyniowego. Nie ustalono również, czy osoby z wysokim poziomem wrażliwości białka C-reaktywnego na poziomie poniżej 2,0 mg na litr skorzystają z leczenia.
Przy ocenie praktycznego stosowania wysokoczułościowego białka C-reaktywnego ważne jest zrozumienie, w jaki sposób wybrano uczestników JUPITER. Wydaje się, że 89 890 pacjentów, którzy brali udział w wizycie w klinice, zostało poddanych wstępnej kontroli w celu wykluczenia osób, które wcześniej stosowały terapię obniżającą poziom lipidów, cukrzycę, podwyższone stężenie kreatyniny w surowicy lub źle kontrolowane nadciśnienie tętnicze. Podczas wizyty przesiewowej około 80% pozostałych pacjentów zostało wykluczonych, głównie z powodu stężenia cholesterolu LDL lub białka C-reaktywnego o wysokiej czułości. Aby zrozumieć, kto może czerpać korzyści z wysokoczułościowego badania C-reaktywnego białka, powinna zostać przeprowadzona szczegółowa analiza, w jaki sposób oszacowane (i rzeczywiste) ryzyko sercowo-naczyniowe badanych osobników zmieniło się na podstawie ich wysoce czułego poziomu białka C-reaktywnego, szczególnie w odniesieniu do ogólnie akceptowanych progów ryzyka oraz w kluczowych podgrupach, takich jak kobiety.
W tym momencie aktualne wytyczne dotyczące pomiaru białek C-reaktywnych o wysokiej czułości 4 pozostają rozsądne: pomiar można uzyskać u bezobjawowych osób, u których poziom ryzyka pośredniego oszacowano na podstawie standardowych klinicznych wskaźników ryzyka, jeśli decyzja rozpoczęcie leczenia lekiem może się zmieniać w zależności od wysokiego poziomu wrażliwości białka C-reaktywnego
[patrz też: pracownia emg, leczenie endometriozy, wdrożenia magento ]