Wstrzas pourazowy

Wstrząs pourazowy Nagłe powstanie ciężkiego urazu miejscowego może działać na ustrój -ogólnie i doprowadzić do tzw. wstrząsu pourazowego, którego wynikiem jest zapaść, przebiegająca ze spadkiem ciśnienia krwi. , zmianami w czynnościach -oddychania, -obniżeniem ciepłoty ciała, utratą przytomności, coniekiedy prowadzi do śmierci. Poglądy na mechanizm powstawania wstrząsu, który często rozmaici autorzy łączą z zapaścią,: a niektórzy nawet twierdzą, że wstrząs {shok) i zapaść (collapsus) są sprawami identycznymi. Wstrząs Wynikiem tych zaburzeń, nie mających przejawów zewnętrznych, jest za, w której stwierdzamy już objawy kliniczne groźne dla życia, mianowicie: bladość powłok, rozszerzenie źrenic, brak ich oddziaływania na światło, spadek ciśnienia krwi,osłabienie mięśnia sercowego, zaburzenia rytmu oddechowego, obniżenie ciepłoty ciała i utrata przytomności. Wymienione objawy są wynikiem zaburzeń zachodzących w ośrodkach nerwowych jako wyraz ich porażenia. Zapaść, powstająca w przebiegu chorób zakaźnych, w sprawach chorobowych serca albo w krwotokach nie ma nic wspólnego ze wstrząsem, lecz jest wynikiem bezpośredniego porażenia ośrodków -naczyniowych w mózgu, albo przez jady, albo też przez zaburzenia w nich, krążenia miejscowego, jako sprawy pierwotnej lub wtórnej z osłabienia czynności serca. [przypisy: difenhydramina, naklejka na legitymację, naklejka na legitymację wrocław ]