ZABURZENIA ZUCIA

W wyniku więc zaburzeń w żuciu może powstać upośledzenie czynności całego przewodu pokarmowego. Przyjęto, że dla normalnego rozdrobnienia pokarmów musi być zachowane 40-60 % normalnej zdolności żucia. Ucisk, jaki mogą wywrzeć zęby na pokarm, jest bardzo duży i przy gryzieniu twardych pokarmów ucisk odpowiada sile 60 kg, na małą powierzchnię. Zaburzenia żucia powstają również wtedy, gdy z tych lub innych przyczyn wystąpią stany zapalne błon śluzowych jamy ustnej stomatitis i dziąseł gingivui. W tych, bowiem sprawach wskutek stykania się pokarmu, że schorzałą błoną śluzową powstaje ból, który wzmaga się przy przesuwaniu pokarmu językiem podczas żucia. Ból jest czynnikiem upośledzającym żucie, wszelkie, więc sprawy organiczne toczące się w jamie ustnej, zarówno w zębach, jak i w błonach śluzowych oraz kościach, stawach i mięśniach szczęk, prowadzą do upośledzenia czynności żucia. Zaburzenia żucia mogą powstać również, jako sprawy czynnościowe. Wiemy, że czynność żucia jest uwarunkowana działaniem mięśni unerwionych przez odpowiednie nerwy. Procesy patologiczne toczące się w układzie nerwowym, zarówno ośrodkowym, jak i obwodowym, mogą doprowadzić do porażenia odpowiednich mięśni i upośledzenia czynności żucia. Porażenie mięśni unerwionych przez nerw twarzowy powoduje niemożność przesuwania się pokarmów z przestrzeni pomiędzy policzkiem a zębami trzonowymi. Również choroby języka utrudniają żucie i prze prowadzanie pokarmów do gardła. [podobne: czynniki ryzyka cukrzycy typu 2, przychodnia terapii uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia, luk odruchowy ]

Powiązane tematy z artykułem: czynniki ryzyka cukrzycy typu 2 luk odruchowy przychodnia terapii uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia