Rozszerzenie orbity prewencji pierwotnej – przejście poza JUPITER

Aforyzm zapobieganie jest lepsze niż leczenie ma doskonały sens, gdy stosuje się go do zdrowych nawyków, takich jak przestrzeganie rozsądnej diety, utrzymywanie idealnej masy ciała, regularne ćwiczenia, a nie palenie. Jednak coraz częściej profilaktyka chorób sercowo-naczyniowych obejmuje leczenie farmakologiczne, szczególnie statyn w celu obniżenia poziomu cholesterolu. Najpierw badano statyny u osób z wysokim ryzykiem wystąpienia incydentów wieńcowych, a limity leczenia zostały następnie poszerzone o osoby o stopniowo zmniejszającym się ryzyku.1 Wyniki uzasadnienia stosowania statyn w prewencji pierwotnej: próba interwencyjna oceniająca rozuwastatynę (JUPITER; ClinicalTrials.gov number, NCT00239681), zgłoszony przez Ridker i in. w tym wydaniu czasopisma 2 może przesunąć orbitę statyn na zewnątrz, aby objąć jeszcze większą część populacji. Zanim leczenie farmakologiczne profilaktyki pierwotnej zostanie dodatkowo rozszerzone, należy jednak krytycznie ocenić dowody. W badaniu JUPITER wzięły udział zdrowe osoby, które nie miały wysokiego poziomu cholesterolu, zgodnie z konwencjonalnymi kryteriami porównawczymi.3 Kryterium wejściowe poziomu cholesterolu o niskiej gęstości (LDL) na poziomie poniżej 130 mg na decylitr (3,4 mmol na litr) jest niższe niż obecnie zalecany próg do rozpoczęcia leczenia farmakologicznego w prewencji pierwotnej, chociaż leczenie na tym poziomie jest wskazane u pacjentów z kliniczną chorobą wieńcową lub cukrzycą.3 W badaniu JUPITER wysoki poziom wrażliwości białka C-reaktywnego na poziomie 2,0 mg na litr lub wyższy dodatkowe kryterium wejścia w celu identyfikacji osób o podwyższonym ryzyku. Próbę blisko 18 000 pacjentów przerwano, przy czym tylko 1,9 z proponowanych 4-letnich obserwacji zakończyło się, kiedy Rada ds. Monitorowania Danych i Bezpieczeństwa odnotowała znaczną redukcję pierwotnego punktu końcowego wśród uczestników przydzielonych do otrzymywania rozuwastatyny (142 podstawowe zdarzenia, vs. 251 w grupie placebo, współczynnik ryzyka, 0,56, przedział ufności 95% [CI], 0,46 do 0,69). Wystąpiło podobne zmniejszenie kombinacji ważniejszych wyników: zawał mięśnia sercowego, udar lub zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych (83 zdarzenia w grupie rozuwastatyny vs. 157 w grupie placebo; współczynnik ryzyka, 0,53; 95% CI, 0,40 do 0,69).
Wyniki JUPITER podnoszą dwa ważne pytania dotyczące pierwotnej profilaktyki choroby wieńcowej. Czy należy rozszerzyć wskazania do leczenia statynami. A w jaki sposób należy zastosować pomiar białka C-reaktywnego o wysokiej czułości.
Względne zmniejszenie ryzyka osiągnięte przy stosowaniu statyny w JUPITER było wyraźnie znaczące. Jednak bezwzględne różnice ryzyka są bardziej istotne klinicznie niż względne zmniejszenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji, czy zalecać leczenie farmakologiczne, ponieważ bezwzględne korzyści leczenia muszą być wystarczająco duże, aby uzasadnić związane z tym ryzyko i koszty. Odsetek uczestników z ciężkimi zdarzeniami sercowymi w badaniu JUPITER zmniejszył się z 1,8% (157 z 8901 pacjentów) w grupie placebo do 0,9% (83 z 8901 osób) w grupie rozuwastatyny; w związku z tym 120 uczestników było leczonych przez 1,9 roku, aby zapobiec jednemu zdarzeniu.
Po drugiej stronie wagi niepokojące są znacznie wyższe poziomy hemoglobiny glikowanej i częstość występowania cukrzycy w grupie rozuwastatyny w JUPITER (3,0%, vs
[hasła pokrewne: cena rezonansu magnetycznego, indeks barthel, korony pełnoceramiczne cena ]

Powiązane tematy z artykułem: cena rezonansu magnetycznego indeks barthel korony pełnoceramiczne cena