Rozuwastatyna w zapobieganiu incydentom naczyniowym u mężczyzn i kobiet z podwyższonym poziomem białka C-reaktywnego ad 7

W przypadku osób z podwyższonym poziomem białka C-reaktywnego o wysokiej czułości, ale bez żadnego innego istotnego czynnika ryzyka poza wiekiem, korzyść z rozuwastatyny była podobna jak u osób z większym ryzykiem (współczynnik ryzyka, 0,63, 95% CI, 0,44 do 0,92; P = 0,01). Zdarzenia niepożądane
Tabela 4. Tabela 4. Monitorowane zdarzenia niepożądane, zmierzone wartości laboratoryjne i inne zgłoszone zdarzenia będące przedmiotem zainteresowania w okresie obserwacji. Liczba wszystkich zgłoszonych poważnych zdarzeń niepożądanych była podobna w grupach rozuwastatyny i placebo (odpowiednio 1352 i 1377; P = 0,60) (Tabela 4). Zanotowano 19 zdarzeń miopatycznych (u 10 osób otrzymujących rozuwastatynę i 9 otrzymujących placebo, p = 0,82). Po zamknięciu badania jeden 90-letni uczestnik, który zmarł z powodu zgnilizny tłuszczowej, chorował na grypę, zapalenie płuc i miopatię wywołaną przez traumę, który był w grupie rozuwastatyny (wymienionej w Tabeli 4).
Nie było znaczących różnic między dwoma badanymi grupami pod względem osłabienia mięśni, nowo zdiagnozowanego raka lub zaburzeń układu hematologicznego, żołądkowo-jelitowego, wątrobowego lub nerkowego. W odniesieniu do bezpośrednich pomiarów bezpieczeństwa wskaźniki podniesienia poziomu aminotransferazy alaninowej do ponad trzykrotności górnej granicy zakresu normalnego były podobne w obu grupach. Średnie wartości filtracji kłębuszkowej po 12 miesiącach wynosiły odpowiednio 66,8 i 66,6 ml na minutę na 1,73 m2 powierzchni ciała w grupach rozuwastatyny i placebo (p = 0,02). Określone w protokole pomiary nie wykazały znaczących różnic między badanymi grupami w okresie obserwacji w odniesieniu do poziomu glukozy we krwi na czczo (98 mg na decylitr [5,4 mmol na litr] w obu grupach, p = 0,12) lub świeżo zdiagnozowanych glikozurii ( u 36 osób w grupie leczonej rosuwastatyną i 32 w grupie placebo, P = 0,64); była minimalna różnica w mediany wartości glikowanej hemoglobiny (odpowiednio 5,9% i 5,8%, P = 0,001). Niemniej jednak cukrzyca zgłaszana przez lekarza była częstsza w grupie rozuwastatyny (270 przypadków cukrzycy, w porównaniu z 216 w grupie placebo, p = 0,01); wydarzenia te nie zostały rozstrzygnięte przez komitet końcowy. W przeciwieństwie do wyników wcześniejszych badań dotyczących leczenia dużymi dawkami statyn, 23 nie stwierdziliśmy istotnej różnicy między grupami pod względem liczby pacjentów z krwotokiem wewnątrzczaszkowym (sześć w grupie rosuwastatyny i dziewięciu w grupie placebo, P = 0,44) .
Dyskusja
W tej randomizowanej próbie pozornie zdrowych mężczyzn i kobiet z podwyższonym poziomem białka C-reaktywnego o wysokiej czułości, rosuwastatyna znacznie zmniejszyła częstość występowania poważnych incydentów sercowo-naczyniowych, pomimo faktu, że prawie wszyscy uczestnicy badania mieli poziomy lipidów na poziomie wyjściowym, które były znacznie poniżej wartości wyjściowej. próg leczenia zgodnie z aktualnymi wytycznymi zapobiegania. Rosuwastatyna również znacząco zmniejszyła częstotliwość zgonów z jakiejkolwiek przyczyny. Efekty te były spójne we wszystkich ocenianych podgrupach, w tym w podgrupach zwykle uznawanych za osoby niskiego ryzyka, takich jak osoby z oceną ryzyka Framingham 10% lub mniej, osoby z poziomem cholesterolu LDL wynoszącym 100 mg na decylitr lub mniej, osoby bez zespołu metabolicznego oraz tych z podwyższonym poziomem białka C-reaktywnego o wysokiej czułości, ale nie ma żadnego innego istotnego czynnika ryzyka
[przypisy: objawy endometriozy, wdrożenia magento, alkoholizm leczenie ]