Zakrzepica zatoki jamistej

34-letnia kobieta z 3-letnią historią układowego tocznia rumieniowatego została przyjęta do szpitala z bólem gardła i bólem głowy, który trwał 3 tygodnie. Ona otrzymywała cyklofosfamid w toczniowym zapaleniu nerek przez poprzednie 2 lata. W ósmym dniu w szpitalu odnotowała silny ból głowy i obustronny ból i siniaki w oczach. Dzień później rozwinęła się proptoza, z ciężką chemią i obrzękiem powiek, a jej źrenice nie reagowały obustronnie na światło podczas badania. Wstępne rozpoznanie rozległej wewnątrzczaszkowej zakrzepicy żylnej zostało potwierdzone w obrazowaniu metodą rezonansu magnetycznego. Dokonano osiowego obrazowania T2 na poziomie zatoki jamistej. W porównaniu z obrazem zdrowej osoby dorosłej (ryc. 1A w dodatkowym dodatku, dostępnym wraz z pełnym tekstem tego artykułu na stronie www.nejm.org), obraz chorego wykazał powiększenie i niejednorodność w obustronnych zatokach jamistych iw prawej zatoce poprzecznej , z utratą przepływu pustego (Rysunek 1B w Dodatku Uzupełniającym). Obserwowano również obustronne wytrzeszczu, zgrubienia mięśni pozagałkowych, obrzęku okołooczodołowego i sygnału hiperintensywnego zgodnego ze stanem zapalnym obustronnych komórek sutkowatych (ryc. 1B w dodatkowym dodatku). Pomimo leczenia heparyną przez 5 dni pacjent zmarł z powodu zatrzymania krążenia po obrzęku mózgu. 34-letnia kobieta z 3-letnią historią układowego tocznia rumieniowatego została przyjęta do szpitala z bólem gardła i bólem głowy, który trwał 3 tygodnie. Ona otrzymywała cyklofosfamid w toczniowym zapaleniu nerek przez poprzednie 2 lata. W ósmym dniu w szpitalu odnotowała silny ból głowy i obustronny ból i siniaki w oczach. Dzień później rozwinęła się proptoza, z ciężką chemią i obrzękiem powiek, a jej źrenice nie reagowały obustronnie na światło podczas badania. Wstępne rozpoznanie rozległej wewnątrzczaszkowej zakrzepicy żylnej zostało potwierdzone w obrazowaniu metodą rezonansu magnetycznego. Dokonano osiowego obrazowania T2 na poziomie zatoki jamistej. W porównaniu z obrazem zdrowej osoby dorosłej (ryc. 1A w dodatkowym dodatku, dostępnym wraz z pełnym tekstem tego artykułu na stronie www.nejm.org), obraz chorego wykazał powiększenie i niejednorodność w obustronnych zatokach jamistych iw prawej zatoce poprzecznej , z utratą przepływu pustego (Rysunek 1B w Dodatku Uzupełniającym). Obserwowano również obustronne wytrzeszczu, zgrubienia mięśni pozagałkowych, obrzęku okołooczodołowego i sygnału hiperintensywnego zgodnego ze stanem zapalnym obustronnych komórek sutkowatych (ryc. 1B w dodatkowym dodatku). Pomimo leczenia heparyną przez 5 dni pacjent zmarł z powodu zatrzymania krążenia po obrzęku mózgu.

Ayaz Agayev, MD
Sabri Yilmaz, MD
Istanbul Faculty of Medicine, Stambuł, Turcja
com